Центр Консалтингу

Єременко А.В. // Наукові праці НДФІ. – 2024. – № 4. – C. 68-77

Вступ. За останні десятиліття характер створення вартості бізнесу різко змінився. Ця зміна прискорилася через зростання технологічних компаній і цифрових бізнес-моделей, де фізичні активи відіграють все меншу роль у визначенні успіху бізнесу. Традиційна увага до матеріальних активів поступилася місцем новій парадигмі, згідно з якою НМА, такі як програмне забезпечення, дані, ІВ і організаційні можливості, сприяють ефективності бізнесу. За словамиДжонатана Хаскела, професора економіки бізнес-школи Імперського коледжу, колишнього члена правління Управління статистики Великої Британії та колишнього члена Комітету з монетарної політики Банку Англії, ця трансформація створює значні проблеми для керівників підприємств у тому, як вони оцінюють, керувати та створювати цінності. Професор Хаскел, який нещодавно виступав на спільній конференції, проведеній Центром прикладних економічних досліджень UNSW і Центром передового досвіду економічної статистики (ESCoE) в UNSW Сіднеї, сказав, що перехід від матеріальних активів до НМА змінює економічний ландшафт. Зміни відображають фундаментальну трансформацію того, як компанії створюють цінність і зберігають конкурентну перевагу в сучасній економіці [1].

Аналіз досліджень і постановка проблеми. Серед провідних вчених-економістів, які присвятили свої дослідження проблемам конкурентних переваг НМА, слід відзначити праці авторами яких є: Г. Беккер, І. Бен-Порет, М. Блауг, Е. Бріньольфссон, Е. Брукінг, О. Бутнік-Сіверський, Л. Едвінсон, А. Едманс,П. Крайнєв, П. Лернер, М. Мелоун, А. Отто,Л. Прусак, Дж. Сакс, О. Святоцький, А. Сондерс, Т. Стюарт, Томас М. Халт,П. Цибульов, Дж. Чен, Т. Шульц та ін. Але ряд питань, пов’язаних з цією проблематикою, залишаються малодослідженими та потребують подальшого доопрацювання.

Існує значна кількість літератури, присвяченої впливу конкретних НМА на різні аспекти діяльності компанії. Наприклад, А. Едманс стверджує, що працівники є ключовими активами компанії, які можуть створити значну корпоративну цінність, будуючи відносини з клієнтами та/або винаходячи нові продукти/процеси. Він демонструє позитивний зв’язок між задоволеністю працівників і чудовою корпоративною діяльністю (вимірюваною довгостроковою прибутковістю акцій), що, на його думку, пов’язано з покращенням найму, мотивації та утримання працівників. А. Отто оглядає літературу про вплив задоволеності споживачів на діяльність компанії, де припускає, що стосунки з клієнтами є ключовими для маркетингових стратегій компаній, і що задоволені клієнти купують суміжні пропозиції та мотивують інших до покупки, розвивають позитивну прихильність і підвищують лояльність до продукту та бренду, що веде до майбутніх покупок, надає непрямі гарантії задоволення від досвіду, створює перешкоди для вхід для тих, хто не займає це місце, що призводить до збільшення частки ринку та підвищення культури, орієнтованої на клієнта, яку цінують споживачі. Дж. Чен підкреслює, що капітал взаємовідносин є важливим чинником інноваційної ефективності компанії, підкреслюючи як внутрішні відносини між працівниками компанії, так і зовнішні відносини із зовнішніми учасниками, включаючи клієнтів, постачальників, конкурентів та інших партнерів по співпраці. Доступ до зовнішніх компетенцій може доповнювати ендогенні можливості фірм і дозволяти їм покращувати свої технологічні та інноваційні можливості. Г. Томас М. Халт наголошує, що інноваційні можливості компанії (інноваційність) є однією з основних можливостей створення вартості, які забезпечують успіх бізнесу. Інноваційні компанії отримують конкурентні переваги завдяки розробці нових продуктів, процесів і бізнес-моделей, і ці розробки сприяють чудовій продуктивності. А. Сондерс і Е. Бріньольфссон зазначають, що активи інформаційних технологій (пов’язані з ІТ) включають не лише інвестиції в комп’ютерне обладнання, а й значні інвестиції в програмне забезпечення, організаційні та процеси. Такі нематеріальні ІТ-можливості непросто ні створити, ні скопіювати, оскільки вони включають систему практик. Вони повідомляють, що ці нематеріальні ІТ-можливості враховуються в ринковій вартості компанії, і що компанії з найвищими ІТ-можливостями мають значно вищу ринкову вартість порівняно з компаніями з найнижчими ІТ-можливостями [2].

Мета дослідження полягає у визначенні ролі та перспективи створення мікро- та макрорівневих конкурентних переваг, що виникають внаслідок використання НМА.  

Методи дослідження. Використано загальнонаукові та спеціальні методи: аналізу, синтезу, опису, оцінки, порівняння, теоретичного узагальнення та абстрактно-логічний.

Результати дослідження. НМА відіграють ключову роль у створенні вартості бізнесу, оскільки вони формують основу для конкурентних переваг, інноваційності та довгострокового зростання. Їх значення в сучасній економіці зростає, оскільки бізнес все більше орієнтується на знання, технології та інтелектуальний капітал. Саме тому, НМА і створюють вартість бізнесу:

1. Формування унікальної пропозиції: завдяки НМА (бренди, патенти, ноу-хау) компанії створюють унікальні товари або послуги, які важко імітувати; це підвищує їхню цінність для клієнтів і дозволяє компанії займати лідерські позиції на ринку;

2. Підвищення фінансових результатів: НМА, такі як сильна репутація чи лояльність клієнтів, дозволяють компанії встановлювати преміальні ціни на продукцію та знижувати витрати на маркетинг і це безпосередньо впливає на прибутковість бізнесу;

3. Збільшення інвестиційної привабливості: ІВ, потужний бренд, інноваційні технології чи унікальний організаційний досвід роблять компанію привабливою для інвесторів, оскільки ці активи важко оцінити, але вони забезпечують високий потенціал росту;

4. Забезпечення довгострокової стійкості: НМА, такі як репутація бренду або інноваційні розробки, підтримують довгострокове функціонування компанії, навіть в умовах криз або сильного конкурентного тиску;

5. Підтримка інновацій: дослідницькі розробки, ноу-хау та організаційна культура сприяють розвитку нових продуктів і технологій, що створюють нову цінність для клієнтів і компанії;

6. Побудова лояльності клієнтів та партнерів: задоволені клієнти та довіра до бренду забезпечують стабільний дохід і скорочення ризиків для бізнесу; лояльність клієнтів – один із найважливіших нематеріальних активів у створенні цінності;

7. Розширення можливостей партнерства: компанії з потужними нематеріальними активами частіше укладають вигідні стратегічні партнерства, залучають кращі кадри та укріплюють свою ринкову позицію.

Існує два основних способи визначення вартості компанії: внутрішнє оцінювання на основі фінансової звітності компанії (такої як баланс і звіт про прибутки та збитки) або зовнішнє оцінювання на основі її ринкової вартості на фондовому ринку. Сьогодні ці дві величини сильно відрізняються. Для більшості компаній ринкова вартість часто є набагато вищою за облікову балансову вартість, оскільки ринкова вартість акцій визначається в основному на основі активів, які безпосередньо не відображаються на балансі компанії. Одним із пояснень (серед інших) розриву є НМА компанії, які здебільшого не включені у фінансову звітність. Наприклад, вартість відносин з клієнтами, досвід співробітників або організаційна культура не можуть бути визначені на основі балансу. Це підкреслює зростаючу значимість НМА та практики їхнього обліку [3].

Різниця між матеріальними та нематеріальними активами підкреслює складність точного оцінювання компанії. У той час як матеріальні активи мають вирішальне значення для оцінювання поточного фінансового стану та операційних можливостей компанії, НМА дають змогу зрозуміти її потенціал для майбутнього зростання, інновацій та диференціації на ринку. Це пояснює сплеск у 2023 році інвестицій у НМА до загальної суми 6,9 трильйонів доларів США, що зростає більш ніж утричі швидше, ніж фізичні активи за останні 15 років. Крім того, дослідження показують, що компанії, які оцінюють і враховують свої НМА, можуть розраховувати на вищу оцінку для залучення кредитів, оскільки рівень довіри до таких компаній вищий [4].

Ось декілька прикладів, які демонструють цю тенденцію та ілюструють, як НМА змінюють вартість компанії.

1. ІВ і технології: ІВ, включаючи патенти, торгові марки, авторські права та комерційні таємниці, становить значну частину цінності для багатьох сучасних компаній, особливо в технологічному секторі. Ці НМА часто є основним джерелом конкурентної переваги та прибутковості. Прикладом може бути Apple: вартість бренду Apple та її портфоліо патентів і торгових марок мають вирішальне значення для її домінування на ринку. Хоча матеріальні активи Apple цінні, але справжня цінність компанії полягає в її патентах на дизайн, екосистемах програмного забезпечення (наприклад, iOS) і репутації бренду. У 2024 році Apple оцінювалася в 516,6мільярдів доларів США, причому значну частину цієї вартості припадала на НМА. Інноваційні продукти компанії та лояльність, яку вони викликають, ґрунтуються на цих НМА, а не на самих фізичних продуктах [5].

2. Вартість бренду та репутація: сильний бренд може значно підвищити позицію компанії на ринку, дозволяючи їй керувати високими цінами, залучати лояльних клієнтів і легше виходити на нові ринки. Цінність бренду – це НМА, який створюється з часом завдяки незмінній якості, ефективному маркетингу та довірі клієнтів. Прикладом може бути Coca-Cola, який є одним із найвідоміших брендів у світі і ключовим рушієм вартості компанії. Хоча матеріальні активи Coca-Cola включають її розливні заводи та дистриб’юторські мережі, її бренд, логотип і лояльність споживачів, яку вони викликають, є тим, що справді виділяє компанію. Насправді вартість самого бренду оцінюється в понад 61,2 мільярдів доларів США, що підкреслює важливість НМА для загальної вартості компанії [6].

3. Людський капітал і знання: людський капітал колективні навички, знання та досвід організації став критично важливим НМА, особливо в таких галузях, як технології, фінанси та консалтинг. Компанії, які інвестують у розвиток здібностей своїх співробітників, часто опиняються в конкурентній перевагі. Прикладом може бути Google, цінність якого значною мірою залежить від людського капіталу – таланту та досвіду її інженерів, розробників і дослідників. Інноваційні продукти та послуги, які зробили Google світовим лідером, значною мірою є результатом інтелектуальних здібностей її працівників. На відміну від матеріальних активів, які з часом можуть знецінюватися, людський капітал може зростати та збільшувати свою вартість, сприяючи постійним інноваціям і конкурентній перевагі [7].

4. Відносини з клієнтами та мережі: у багатьох компаніях, особливо в секторі послуг, цінність відносин з клієнтами може перевищувати цінність фізичних активів. Постійні клієнти, сильні бізнес-мережі та позитивний досвід клієнтів є потужними НМА, які сприяють повторюванню бізнесу та довгостроковій прибутковості. Прикладом може бути Amazon – величезна клієнтська база і її здатність збирати та аналізувати дані клієнтів є одними з найцінніших НМА Amazon. Незважаючи на те, що Amazon має розгалужену фізичну інфраструктуру, включаючи склади та мережі доставки, її справжня конкурентна перевага полягає в її глибокому розумінні поведінки споживачів, її широкій мережі сторонніх продавців і довірі, яку вона здобула з мільйонами клієнтів у всьому світі. Ця нематеріальна цінність відображається в ринковій капіталізації Amazon, яка значно перевищує балансову вартість її матеріальних активів [8].

5. Дані та цифрові платформи: в епоху цифрових технологій дані стали одним із найцінніших НМА. Крмпанії, які можуть ефективно збирати, аналізувати та використовувати дані для прийняття обґрунтованих рішень, персоналізувати взаємодію з клієнтами та стимулювати інновації, часто є лідерами у своїх галузях. Прикладом може бути  Facebook, цінність якого  глибоко пов’язана з його даними. Здатність платформи збирати величезні обсяги даних користувачів і використовувати цю інформацію для створення цільових рекламних кампаній є ключовим компонентом її бізнес-моделі. Хоча матеріальні активи Facebook, такі як його сервери та офіси, важливі, вартість даних, які він зберігає, і мережевий вплив його платформи значно переважають ці фізичні активи [9].

Саме тому, НМА забезпечують конкурентні переваги, інновації та економічне зростання. Для компаній вони створюють довгострокову цінність шляхом створення ринкової ніші, збільшення доходу та прибутковості. Наприклад, впізнаваність бренду компанії може передати клієнтам якість і надійність. Як наслідок, ці НМА сприяють збільшенню продажів і можуть викликати підвищення цін.

Насправді, за останнє десятиліття спостерігалося помітне зростання стратегічних придбань, головним чином завдяки потенційним перевагам НМА. Наприклад, у 2018 році Lululemon придбала Mirror, компанію фітнес-технологій, відому своїм інтерактивним пристроєм для домашніх тренувань, за 500 мільйонів доларів США. Придбання мало на меті інтегрувати передову цифрову платформу та інтерактивний контент Mirror із існуючою стратегією бренду Lululemon, орієнтованою на спільноту. Передова технологія «Mirror» і сформована спільнота користувачів розглядалися як цінні НМА, що дозволило Lululemon вийти на ринок підключеного фітнесу та пропонувати клієнтам більш цілісний, багатоканальний досвід фітнесу [10].

Якщо компаніям не вдається ефективно управляти своїми нематеріальними ресурсами та розвивати їх, вони ризикують застаріти або відчути падіння вартості з часом. Це означає, що впровадження ефективних методів управління ресурсами є надзвичайно важливим для компаній, які прагнуть використовувати свої нематеріальні ресурси для створення цінності. У світлі цих перешкод вчені започаткували розробку нових концептуальних рамок і моделей для розуміння взаємозв’язку між нематеріальними ресурсами та створенням вартості. Девід Дж. Тіс ввів поняття «монетизація нематеріальних активів» як засіб кількісної оцінки вартості НМА, які можуть бути неадекватно представлені звичайними фінансовими показниками [11]. Основна точка цієї структури полягає у визнанні та придбанні важливості НМА, включаючи ІВ, зв’язки з клієнтами та репутацію бренду. Подібним чином і інші вчені пояснюють, як «нематеріальні ресурси», що підкреслює важливість культивування динамічних талантів для ефективного нагляду та використання нематеріальних ресурсів компанії в довгостроковій перспективі. Ця концепція передбачає, що компанії повинні культивувати здатність сприймати зміни в ринковому ландшафті, використовувати нові перспективи та перетворювати свої НМА на вартість.

НМА, такі як інституційні знання та інтелектуальний капітал, стають все більш важливими для зростання та створення вартості в різних галузях. Захист і управління НМА виходить за рамки просто правового захисту прав ІВ. Зусилля повинні залучати внутрішніх і зовнішніх юридичних і ділових партнерів, які працюють разом для виявлення, захисту, управління та комерціалізації нематеріальної вартості. Однак багато компаній ще не повністю усвідомили важливість належного управління нематеріальними цінностями для свого майбутнього зростання та успіху. Насправді, 94% респондентів нещодавнього опитування Deloitte IP 360 сказали, що в їхній компанії немає офіційного процесу монетизації активів, а лише процес, який є здебільшого випадковим. Потенціал цінності НМА не завжди буде очевидним для всіх керівників і менеджерів організації. Може бути корисним продовжити окрему ініціативу для поширення знань про те, як компанія інвестувала в НМА, і краще розуміння в організації цінності НМА компанії природним чином сприятиме їх розгортанню та використанню [12].

Для більш широкого розуміння конкурентних переваг НМА у створенні цінності бізнесу слід надати також визначення інтелектуального капіталу та інтелектуальним активам згідно Кембріджського словника, де інтелектуальний капітал – це цінність усіх знань та ідей людей в організації, суспільстві тощо [13]; а інтелектуальні активи – це ідея, дизайн тощо, що розглядаються як бізнес-актив (у сучасній економіці інтелектуальні активи складають значну частину ринкової вартості компанії) [14]. 

Інтелектуальний капітал як економічна дефініція розглядається з позиції авансованої ІВ, що в процесі свого руху приносить більшу вартість за рахунок доданої вартості. Він уособлює розумові знання, тобто не від’ємні від співробітників, та знання, втілені в результатах розумової діяльності (структурах, об’єктах інтелектуальної власності, зв’язках з клієнтами, іміджі, діловій активності, репутації, досвіді, креативності тощо) [15]. На сьогодні інтелектуальний капітал вже не асоціюється лише з НМА, або лише з вартістю об’єктів ІВ, або лише зі знаннями працівників. У визначеннях його сутності все більше наголошується на його ролі в економічних трансформаціях та розвитку, інноваційній діяльності підприємств, формуванні та використанні інноваційного потенціалу. Саме ці аспекти дозволяють забезпечити економічну стійкість у динамічних умовах господарювання [16].

Під інтелектуальними активами розуміються НМА, які є результатом інтелектуальної та творчої діяльності. Ці активи можуть приймати різні форми, включаючи знання, ідеї, винаходи та художні твори, а також репутація бренду, відносини з клієнтами та знання. Інтелектуальні активи можуть бути дуже цінними для бізнесу, оскільки їх можна використовувати для створення нових продуктів, отримання прибутку та забезпечення конкурентної переваги на ринку. Тому важливо належним чином захищати та управляти інтелектуальними активами, щоб максимізувати їх цінність. Це можна зробити різними способами, включаючи закони про ІВ, які надають власнику виключні права на використання, продаж і ліцензування активу [17].

Інтелектуальні активи є інтегрованою категорією, оскільки включають дві групи об’єктів: об’єкти інтелектуального капіталу, які відображені в обліку та мають форму НМА; об’єкти, що не включені до системи обліку [18]. Ті НМА компанії, які не знайшли свого бухгалтерського відображення в балансі називаються гудвілом, що є різницею між балансовою і ринковою вартістю активів та здатен генерувати вартість активів (всі, які не знайшли свого бухгалтерського відображення, окрім об’єктів промислової ІВ), а також вартість синергетичних ефектів (результат взаємодії активів) [19].

Перехід від матеріальних до НМА як основних рушійних сил вартості відображає ширшу трансформацію глобальної економіки. У світі, де знання, інновації, сила бренду та відносини з клієнтами стають все більш важливими, НМА часто переважають фізичні активи на балансі компанії. Такі компанії, як Apple, Coca-Cola, Google, Amazon і Facebook, є прикладом того, як НМА –  інтелектуальна власність, вартість бренду, людський капітал, клієнтські мережі та дані – можуть створювати значну та стійку цінність. Економіка продовжує розвиватися, тому важливість НМА буде тільки зростати, де вони стають  головними складовими для успіху та оцінювання компаній у різних галузях.

Висновки.  НМА відіграють вирішальну роль і є основою створення вартості сучасного бізнесу. Вони не тільки підвищують ринкову вартість компанії, але й формують її стійкість, інноваційність та здатність адаптуватися до змін. Ефективне управління НМА є ключовим фактором успіху для компаній у глобальній економіці. Оцінювання компанії сьогодні виходить далеко за межі її матеріальних активів, охоплюючи нематеріальні елементи, які забезпечують довгостроковий успіх і конкурентну перевагу. Хоча ці активи часто непомітні на балансі, вони мають вирішальне значення для формування траєкторії зростання компанії та стратегічної привабливості для інвесторів. Але, важливо зазначити, що зв’язок між НМА та створенням вартості є складним і різноманітним. Щоб створити вартість, компанії повинні мати ефективні методи управління НМА та динамічні можливості для їх ефективного використання, за допомогою яких вони сприяють створенню цінності, а також будують нові концептуальні рамки та моделі, які можуть прояснити цей зв’язок у різних умовах.

Список використаних джерел

1.   Driving competitive advantage through intangible investments. URL: https://www.businessthink.unsw.edu.au/articles/intangible-assets-business-value-creation.

2.   Emanuel Bagna, Enrico Cotta Ramusino, Stefano Denicolai, Roger Strange. Intangible assets and firm performance: The relative effects of recognized and unrecognized assets. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2199853124001501#bib66

3.   G. N. Gregoriou et al. (eds.), Best Practices in Management Accounting Palgrave Macmillan, a division of Macmillan Publishers Limited 2012. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1057/9780230361553_10.

4.    Emma Amzel, Xavier de Villepin. The Tangible and Intangible Value of a Company. URL: https://tcd-capital.com/blog/the-tangible-and-intangible-value-of-a-company/.

5.    Global 500 2024 Report Published. URL: https://brandfinance.com/insights/global-500-2024-report.

6.   Best Global Brands 2024. URL: https://interbrand.com/best-global-brands/.

7.   Kotsantonis, Sakis, and George Serafeim. «Human Capital and the Future of Work: Implications for Investors and ESG Integration». Journal of Financial Transformation 51 (April 2020): 115–130. URL: https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=58541.

8.    McKinsey & Company (2020). Customer Experience: New Capabilities, New Audiences, New Opportunities. URL: 

  • Прокоментувати

Зареєструйтесь та увійдіть, щоб прокоментувати публікацію